Grote parking station Herentals wordt dan toch betalend

Groen/Ecolo-minister wil betalend maken stationsparking Herentals niet tegenhouden

Vandaag stond er in de commissie Mobiliteit in het federale parlement een debat op de agenda over de intenties van de NMBS om de parking van het station van Herentals betalend te maken. Het antwoord van de Groen/Ecolo-minister was teleurstellend. “Hoewel NMBS in ons laatste overleg heeft aangegeven dat zij bereid zijn om de plannen voor het betalend maken on hold te zetten mocht daartoe een signaal komen vanuit het kabinet, heeft minister van Mobiliteit Gilkinet vandaag als antwoord op mijn vraag gezegd dat hij dat niet gaat doen”, aldus Yoleen Van Camp, federaal parlementslid (N-VA) en schepen van Mobiliteit in Herentals.

De NMBS heeft al langer plannen om, na de stationsparking van Turnhout, ook deze van Herentals, Tielen en Mol betalend te maken. Herentals zou als eerste aan de beurt zijn en dat zelfs al dit najaar. Yoleen Van Camp: “Hoewel er nochtans vanuit de Kempense vervoerregio, vanuit de conferentie van Kempense burgemeesters, vanuit de burgemeesters van zone Neteland en unaniem vanuit de Herentalse gemeenteraad een signaal naar NMBS is gestuurd dat wij als regio en als stad volledig tegen het betalend maken van de parking zijn, zet NMBS hier toch mee door. Ze schermen dat ze dit telkens in onderling overleg doen met het stadsbestuur, maar als schepen kan ik enkel maar zeggen dat er van een overleg geen sprake is, het is telkens een monoloog van NMBS. Op het laatste overleg, begin juli, tussen ons als stadsbestuur en NMBS, gaven zij aan dat zij bereid waren om de plannen on hold te zetten mocht daartoe een vraag komen vanuit het kabinet van federaal minister voor Mobiliteit Gilkinet. En hoewel de partijgenoten van minister Gilkinet in de Herentalse gemeenteraad zich uitdrukkelijk hebben uitgesproken tegen het betalend maken van de stationsparking van Herentals, volgt de minister hen niet en laat hij NMBS verder gaan met hun plannen. Het pesten van de Kempense pendelaars krijgt op die manier, na de oude treinstellen, de slechte stiptheid, het al decennia nalaten om de spooroverwegen te ondertunnelen en het gebrek aan toegankelijkheid (geen lift, geen ramp, geen toegankelijk station of perrons), alweer een extra dimensie.”

De strijd is in elk geval nog niet gestreden. “Zowel vanuit het parlement als vanuit het stadsbestuur zullen wij alle middelen aanwenden om het betalend parkeren tegen te houden. We hebben in elk geval een gesprek gevraagd met de directie van NMBS. In tegenstelling tot NMBS zelf, staan wij namelijk wel aan de kant van de pendelaars en wensen wij geen extra pesterijen t.o.v. hen, pesterijen die enkel en alleen dienen om de schuldenberg van de NMBS op een snelle manier wat te kunnen dempen op kap van de reiziger”, besluit Van Camp.

DELEN
Vorig artikelBrandweer redt muntjak uit Albertkanaal
Volgend artikelReceptieseizoen start in september
De mens achter het nieuws. Ludo zette 39 jaar geleden zijn eerste stappen bij Dagblad Het Volk, bouwde mee de berichtenkrant van TV Kempen & RTV uit en maakte de site van ThalsFM groot. Nu is hij hoofdredacteur.