Grote Markt wordt terrasjesparadijs

Herentals wordt terrasjesparadijs

Op week tijd 1.320 m2 terrasruimte extra toegekend

De Herentalse horeca is dolenthousiast en klaar voor haar heropening. Het stadsbestuur en middenstandsorganisatie Handelshart bieden maximale ondersteuning om de opening binnen de federale maatregelen mogelijk te maken. Deze week dienden alvast zeventien zaken uit Herentals, Noorderwijk en Morkhoven aanvragen in om hun terras uit te breiden. De stad plooide zich dubbel om alles rond te krijgen zodat deze 1.320m2 extra terrasjes maandag al volk kunnen verwelkomen. Het gaat om de extra terrassen deze zomer, bovenop alle bestaande terrassen op openbaar domein (die al vergund waren voordien) en op privéterrein – goed voor een pak vierkante meters terrasjesplezier.

Neal Leysen, voorzitter van de werkgroep horeca van Handelshart en zaakvoerder van MZE: “De voorbije weken hebben we alle huiswerk voorbereid. De maatregelen die we voelden aankomen, hebben we begin deze week in een digitale infosessie aan onze horeca verduidelijkt, met de uitgestrekte hand van stad en Handelshart om aanvragen tot terrasuitbreiding snel in te dienen. Alle informatie werd ook achteraf per mail nagestuurd. Eén van de belangrijkste bekommernissen is de verplichte 1,5 meter afstand die tussen de tafels moet gerespecteerd worden of, indien niet haalbaar, de plaatsing van plexiwanden. Veel collega’s breiden daarom hun terras uit om maximaal tafels te kunnen plaatsen. De stad is bereid om het openbaar domein zonder bijkomende kosten aan de handelaars ter beschikking te stellen voor de zomer, maar biedt ook de mogelijkheid om pleinen hiervoor in te palmen.

Met een groepsaankoop beschermingsmateriaal hebben we meteen wat we nodig hebben voor een veilige start. De stad steunt ons maximaal om deze moeilijke tijd door te komen,” besluit Leysen. Schepen van Middenstand Yoleen Van Camp: “Deze week ontvingen we al van zeventien zaken een aanvraag tot terrasuitbreiding, goed voor 1320m2 éxtra terrasjesruimte in onze stad, bovenop de alle reeds bestaande terrassen. De aanvragen zijn verspreid over het volledige grondgebied. Aan elke vraag konden we alvast tegemoetkomen voor de start nu maandag, waar we met z’n allen erg naar uitkijken. Uiteraard kunnen nieuwe aanvragen nog ingestuurd worden, die worden ook op een paar dagen tijd behandeld.” Samen met Handelshart rolt de stad ook een promotiecampagne uit, die startte met de heropening van de winkels en zich nu toespitst op de horeca. Zo werden er aan bijna 100 000 mensen promoflyers bezorgd in Herentals en de buurgemeenten.

De stad schakelde ook toppers als Miss België Celine Van Ouytsel, wielerkampioenen Sanne Cant en Jan Bakelants als heuse influencers in om het lokaal shoppen en de Herentalse horeca te promoten. Daarvoor figureren ze in verschillende promofilmpjes die bezoekers uitnodigen tot een bezoek aan onze stad, met tussenstops bij de winkels en horeca. Die zijn te vinden op https://handelshart.be/promofilms-herentals/ Burgemeester Mien Van Olmen: “We maakten ons kernwinkelgebied al tot een woonerf, waar voetgangers en fietsers koning zijn. De auto was tot nog toe welkom tegen stapvoets tempo om afhaalmogelijkheden te ondersteunen. We wachten de tweede golf van aanvragen tot terrasuitbreiding nog even af, als dan blijkt dat in bepaalde straten een aangepast verkeersregime nodig is, zullen we dit in overleg met Handelshart uittekenen.

Belangrijk is nu dat iedereen snel en veilig kan starten en onze horeca weer vertrokken is. Als stad zoeken we voor iedereen oplossingen, maar de doorgang van 1,5 meter moet te allen tijde gerespecteerd wordt, zodat mensen met rolstoel bijvoorbeeld vlot kunnen passeren. Hier zullen we ook op toekijken.”

foto’s : achief