Olense raad gaat in mei digitaal

Olense gemeenteraad vergadert in mei digitaal

Raadsleden krijgen de nodige technische ondersteuning

De Olense gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van woensdag 6 mei gaan virtueel door. Dat besliste de burgemeester in overleg met het college in het kader van de coronamaatregelen. Het is de eerste keer dat de zittingen in Olen digitaal plaatsvinden. “In tijden van Corona moeten we er als lokale overheid strikt op toezien dat de opgelegde maatregelen, zoals social distancing en het samenscholingsverbod, worden nageleefd. Als gemeentebestuur hebben we hierin ook zelf een voorbeeldfunctie”, vertelt burgemeester Seppe Bouquillon. “Zo moeten bijvoorbeeld ook onze eigen raadszittingen aan de richtlijnen voldoen.” Voorzorgs- en veiligheidsmaatregelen Aangezien de regels inzake social distancing niet optimaal gevolgd kunnen worden tijdens de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn, werden de raadszittingen van april eerder al geannuleerd.

De federale maatregelen gelden momenteel nog zeker tot en met 3 mei. Welke maatregelen er van kracht zullen zijn tijdens de raadszittingen op 6 mei, is nog niet volledig duidelijk. Het lokaal bestuur nam echter nu al de nodige voorzorgs- en veiligheidsmaatregelen: “Om de werking van gemeente en OCMW draaiende te houden, is het van groot belang dat de zittingen van mei gewoon door kunnen gaan onder alle omstandigheden. We moeten daarom nu al de nodige voorbereidingen treffen”, gaat burgemeester Bouquillon verder. “Het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) raadt momenteel – en wellicht nog enige tijd – fysieke samenkomsten van de gemeenteraad af. ABB wijst hierbij op het feit dat er voldoende mogelijkheden zijn om op een digitale manier de vergaderingen te organiseren. Met dat advies in het achterhoofd hebben we met het college beslist om de raadszittingen van mei te vervangen door digitale videoconferenties zonder pers en publiek. We werken hiervoor met het virtueel platform Microsoft Teams.”

Technische ondersteuning voor alle raadsleden

Alle raadsleden kunnen vooraf doorgeven welke punten zij willen bespreken op de virtuele zitting en voor welke zij een stemming willen vragen. Ze ontvangen nadien van de gemeentelijke administratie een leidraad met daarin de agenda van de virtuele zitting en alle regels en afspraken. Ook krijgen ze tijdig een technische handleiding toegestuurd over de werkwijze van het online platform en hebben ze de kans om vooraf zowel één op één als in een fictieve virtuele zitting te oefenen.

Voor raadsleden die computer- of netwerkproblemen hebben en dit ook vooraf signaleren, wordt een oplossing gezocht. Op die manier kan iedereen aan de zitting deelnemen met inachtname van de social distancing maatregelen.