Grote toename voor assistentie rolstoelgebruikers in stations

Grote stijging van aanvragen tot assistentie voor mensen met een handicap in stations Geel en Herentals

Uit cijfers die federaal parlementslid Yoleen Van Camp (N-VA) uit Herentals heeft ontvangen blijkt dat er in 2018 2.222 assistentieaanvragen in de stations van Turnhout, Herentals, Geel en Mol waren. “Vooral in de stations van Geel en Herentals zien we een serieuze stijging, in Turnhout dan weer een aanzienlijke daling. Ondanks de stijgende cijfers in 2 Kempense stations, blijft de procedure te omslachtig en vaak zijn de stations ook helemaal niet toegankelijk genoeg, waardoor veel rolstoelgebruikers er tegenop zien om de trein te nemen. Dit kunnen we anno 2019 niet tolereren. Het moet voor mensen met een handicap altijd en overal mogelijk zijn om op- en af te stappen, zonder reservatie” aldus Van Camp. In geen enkel station kan een persoon met een rolstoel zomaar opstappen.

In de stations van Herentals en Geel moet er 24 uur op voorhand gereserveerd worden. In Turnhout en Mol is dat teruggebracht tot 3 uur. In de andere Kempense stations kan zelfs helemaal geen assistentie aangevraagd worden en is het voor mensen met een rolstoel dus niet mogelijk om op- of af te stappen. “Dit is niet gebruiksvriendelijk. In elk station moet het mogelijk zijn om op- of af te stappen, en de reservatietijd zou overal tot een minimum herleid moeten worden en liefst zelfs afgeschaft”, vindt Van Camp. De NMBS heeft daar oor naar en wil ook voor de stations van Herentals en Geel naar een reserveringstermijn van 3 uur gaan. In Herentals zijn het aantal assistentieaanvragen tussen 2015 en 2018 gestegen van 571 naar 712, in Geel ging het om een stijging van 298 naar 460. Mol blijft al 4 jaar op rij quasi status quo, met telkens tussen de 540 en 590 aanvragen. In Turnhout zien we dan weer een aanzienlijke daling, van 598 in 2015 naar 485 in 2018.

Als we gaan kijken naar de soorten van assistentieaanvragen, dan zien we dat in Mol 1/3de van de aanvragen afkomstig is van mensen met een elektrische rolstoel. In Turnhout zien we een heel ander beeld en komen de meeste aanvragen, in 2016 zelfs 50% van alle aanvragen, van mensen die blind of slechtziend zijn. Een zelfde beeld zien we in Geel. In Herentals zijn de meeste aanvragen dan weer afkomstig van mensen met een vaste rolstoel. Op vlak van infrastructuur blijft er werk aan de winkel. Yoleen Van Camp: “Het systeem blijft te omslachtig en de infrastructuur laat te wensen over. Alleen al in het station van Herentals is het een hele opdracht om met de rolstoel tot op het perron te geraken. Er zijn geen liften dus om over te steken van een ander perron, moeten de sporen vrijgemaakt worden.

Een ander probleem is dat er in de kleinere Kempense stations helemaal nog geen mogelijkheid is om een assistentieaanvraag in te dienen, hoewel de infrastructuur er vaak wel op voorzien is. Zo is het station in Tielen volledig voorzien op rolstoelgebruikers, maar kunnen zij daar geen trein nemen. Te gek voor woorden.” Van Camp wil in het parlement blijven aandringen op een drieledige oplossing. “Om te beginnen moet het mogelijk zijn om voor elk Kempens station een assistentieaanvraag in te dienen. Daarnaast moeten de stations rolstoelvriendelijker worden zodat je vlot aan het juiste perron kan geraken. Ten slotte zou je overal binnen de 3 uur na aanvraag de trein moeten kunnen nemen, en zou dat zelfs zonder aanvraag moeten kunnen. Op die nagel zal ik blijven kloppen, want de cijfers tonen aan dat er een grote vraag is waar we vandaag nog niet aan tegemoet komen,” aldus Van Camp.  

DELEN
Vorig artikelRUP voor nieuw recyclagepark Geel
Volgend artikelLaura Van Yck beste actrice
De mens achter het nieuws. Ludo zette 39 jaar geleden zijn eerste stappen bij Dagblad Het Volk, bouwde mee de berichtenkrant van TV Kempen & RTV uit en maakte de site van ThalsFM groot. Nu is hij hoofdredacteur.