Lords of Acid met nieuwe zangeres op Surround-Music in 360°

Surround – Music in 360° het Geelse evenement voor jongeren en jongeren van geest is al toe aan de derde editie. We plaatsen de bands centraal met het publiek errond in een quadrafonische geluidsopstelling!

Zoals verwacht gaan we niet voor een pure herhalingsoefening, verwacht je weer aan een frisse dynamische aanpak met de nodige vernieuwing! Zijn van de partij: Lords of Acid, Go March, The Germans, The Whereabouts of J. Albert. Lords of Acid is het kinky electro industrial techno project van Maurice Engelen, ook gekend van Praga Khan. Vooral in de Verenigde Staten, waar ze goed waren voor de eerste Belgische goudenplaat, heeft dit project een zeker cultstatus bereikt door gewaagde sexy SM podiumshows, bijhorende teksten en de mix van gitaarrock en techno. Groepen zoals Combichrist en zelfs Rammstein in hun beginjaren verzorgden het voorprogramma van Lords of Acid. Miljoenen albums werden verkocht en nummers werden gebruikt voor soundtracks van diverse blockbusters. Na de release van het achtste album Pretty in kink, zullen ze nu ook voor het eerst op Europese bodem touren. Verwachte je aan rauwe techno, electroclash, luide gitaren en natuurlijk new beat invloeden!

Het zal meteen ook de introductie betekenen van de nieuwe zangeres Marieke Bresseleers aan de zijde van natuurlijk Mister Praga Khan, Maurice Engelen, himself en Erhan Kurkun. Go March is een instrumentale band uit Antwerpen met internationale ambities. Een reeks jamsessies resulteerde in de debuutsingle Rise, een elektronische post-rock screamer à la Mogwai meets Kraftwerk, maar dan wel met alle elementen van een nieuwe, frisse en hongerige band. Hoewel Go March op deze meeslepende mix van dance en rock voor Rise is beland, was dit eigenlijk niet de bedoeling. “Mijn initieel idee voor een mogelijke sound was gebasseerd op bands als Boris en Lightning Bolt, maar wanneer we verder improviseerden tijdens repititiies werd het gewoon zoveel interessanter” zegt Philipp Weies over de totstandkoming van dit nummer en beginperiode van de band tout court.

Hoewel het “moeilijk is om te zeggen waar de bezieling vandaan komt” geeft Weies toch toe dat er één specifieke inspiratiebron is: “Ik word enorm geïnspireerd door de films van David Lynch, vooral Lost Highway en zelfs nog specifieker die scene waarin een auto in het donker aan het rijden is en het enige wat je dan ziet is de passerende middenstreep. Het beeld heeft een kenmerkend tunnelvisiegevoel”. Rise heeft het opbouwende momentum en de versnelling van een pikzwarte autostrade, maar het is uiteindelijk allesbehalve een op zich staande track geworden. Deze release heeft er immers enkele remixes bijgekregen van een paar zeer straffe namen die ook elk hun kenmerkende sound hebben: Psychemagik, Shigeto, Peaking Lights en Dreems. Vier op en top vakmannen die elk hun stempel hebben gezet op de track: van ambient en dub tot floorfiller.

The Germans brengt sinds 2005 een heksenketel van krautrock, psychedelica, dub, elektronica en allround weirdness. Ze noemen zichzelf prutsers, maar ook wel perfectionisten. Live zorgen ze steeds voor een echte trip en is improvisatie niet ver weg. The Whereabouts of J. Albert is een vijfkoppige band uit Antwerpen en Gent. Hun muziek kan omschreven worden als mix tussen Americana, Shoegazer en Dark Rock. Hun debut album kwam uit in 2017, ze speelden o.a. club en festivalshows in België en Nederland met o.a. Daniel Lanois… Hun volgende album staat op de planning voor 2020.

tekst en foto: cc De Werft, Geel