Schepen Van Camp boos: ‘Bellot laat kempen in de steek’

Bellot laat Kempen in de steek in commissie

Mobiliteit Minister minimaliseert problemen op Kempens spoornet

Minister Bellot antwoordde deze namiddag op vragen van Yoleen Van Camp (N-VA) in de commissie mobiliteit dat “de gerenoveerde varkensneuzen hetzelfde comfort bieden als de Desiro’s” en dat de lijn Turnhout-Binche “het tegenwoordig erg goed doet”. Van Camp kon haar oren niet geloven: “De Kempense bezorgdheden werden met de glimlach opzij geschoven door de minister. Ik heb hem in mijn repliek prompt uitgenodigd om samen met mij in de zomer eens een gerenoveerde varkensneus te nemen zonder airco. Dan mag hij aan den lijve eens ondervinden dat dit absoluut niet hetzelfde comfort is als Desiro’s met airco.” Deze namiddag stonden er in de commissie Mobiliteit in het federaal parlement vragen op de agenda voor minister Bellot.

Ook federaal parlementslid Yoleen Van Camp (N-VA) uit Herentals vuurde nog maar eens een paar vragen over de Kempense bezorgdheden met betrekking tot het spoorverkeer. “Mijn vragen gingen over oplossingen voor de verbinding Turnhout-Binche en ook de vraag naar beter rollend materieel nu we recent het nieuws vernamen dat de Desiro’s zouden verdwijnen en door de gerenoveerde varkensneuzen vervangen zouden worden,” aldus Van Camp. Groot was haar verbazing toen ze het antwoord van de minister kon aanhoren.

Yoleen Van Camp: “De problemen op de lijn Turnhout-Binche minimaliseerde hij en de minister verwees naar een paar technische ingrepen vorig jaar die de lijn volgens hem veel sterker en performanter hebben gemaakt. Dat er dit jaar nochtans ook al meer dan 200 treinen op deze lijn werden afgeschaft, negeerde hij. Maar dan moest het ergste nog komen. De minister bevestigde dat quasi alle Desiro’s uit de Kempen zullen verdwijnen en vervangen zullen worden door gerenoveerde varkensneuzen. Hij zag daar geen probleem in, aangezien die gerenoveerde stellen hetzelfde comfort hebben als de Desiro’s, aldus de minister. Treinen van meer dan 40 jaar oud en zonder airco hebben uiteraard een heel pak minder comfort dan de Desiro’s. Het antwoord getuigde van een totaal gebrek aan respect voor de Kempense pendelaars. Voor meer dubbeldekkers en eventueel ander nieuw materieel, moet onze regio nog minstens wachten tot 2021 volgens Bellot.”

Zowel de toon van het antwoord als het antwoord zelf was totaal onaanvaardbaar voor Van Camp. “Ondanks de renovatie biedt de MR75 (de officiële benaming voor de varkensneuzen) niet het comfort van de moderne Desiro’s (van airco is er bijvoorbeeld geen sprake) en is die minder bedrijfszeker, wat ongetwijfeld zal leiden tot (nog) meer afschaffingen en vertragingen. De maximale snelheid ligt lager en bovendien accelereren deze stellen veel trager, wat de mogelijkheid om eventuele vertraging in te halen sterk beperkt, alweer ten koste van de nog steeds ondermaatse stiptheid. Het is onbegrijpelijk dat NMBS ons als regio blijkbaar terug de dieperik wil induwen, net nu de stiptheid lichte tekenen van beterschap vertoonde. Dat minister Bellot doodleuk zegt dat het comfort net hetzelfde zal blijven, is een slag in het gezicht van de Kempense pendelaar. Op mijn uitnodiging om in de zomer samen met mij in de Kempen eens in een gerenoveerde varkensneus zonder airco te gaan zitten, kwam geen reactie. Zeer teleurstellend, maar de minister moet zich geen illusies maken. Hij zal dit de komende weken en maanden regelmatig terug op zijn bord geschoven krijgen door mij. Ik laat dit dossier niet los.”