Vooral in avondspits worden treinen afgeschaft

Al 223 afgeschafte treinen tussen de Kempen en Brussel in 2019

Desiro’s verdwijnen vanaf december quasi volledig uit de Kempen

Uit cijfers die federaal parlementslid Yoleen Van Camp (N-VA) uit Herentals ontvangen heeft van minister Bellot, blijkt dat de stiptheid van de treinverbindingen van en naar Brussel in 2019 (januari tot en met juni) lichtjes vooruit is gegaan. Het aantal afgeschafte treinen blijft dan weer enorm hoog. “De neerwaartse trend is voorlopig gestopt, maar om echt uit dit dal te kruipen zijn er structurele ingrepen nodig. De Desiro’s die vanaf december quasi volledig zullen verdwijnen uit de Kempen en vervangen zullen worden door de gerenoveerde varkensneuzen, is in elk geval een serieuze stap achteruit”, aldus Van Camp.

Turnhout-Brussel-Binche

’s Ochtends haalt de lijn Turnhout-Brussel-Binche voor de eerste 6 maanden van 2019 een stiptheid van bijna 90% (tegenover 87% in 2018), maar ook 126 (deels) afgeschafte treinen. De grote problemen blijven zich situeren in de avondspits, als de trein vanuit Binche over Brussel naar Turnhout moet. We spreken dan over een stiptheid van bijna 73% en 97 (deels) afgeschafte treinen. Voor 2018 spraken we daar over een stiptheid van 66%, een vooruitgang dus van 7% in het eerste deel van 2019. De teller voor het totale aantal afgeschafte treinen op dit traject staat voor 2019 momenteel op 223 stuks. Over heel 2018 ging het om 419 stuks, dus daar zien we voorlopig geen verbetering.

Yoleen Van Camp: “In de voorbije 2 jaar bekwamen we betere en moderne treinen en extra verbindingen. Dat werpt zijn vruchten af wat betreft de stiptheid die eindelijk wat uit het dal lijkt te kruipen, maar het risico bestaat dat het maar een tijdelijke heropleving zal zijn, aangezien vanaf december de moderne Desiro’s quasi volledig uit de Kempen weggehaald worden. In de plaats komen de gerenoveerde varkensneuzen. Ondanks de renovatie biedt de MR75 (de officiële benaming voor de varkensneuzen) niet het comfort van de moderne Desiro’s (van airco is er bijvoorbeeld geen sprake) en is die minder bedrijfszeker, wat ongetwijfeld zal leiden tot (nog) meer afschaffingen en vertragingen. De maximale snelheid ligt lager en bovendien accelereren deze stellen veel trager, wat de mogelijkheid om eventuele vertraging in te halen sterk beperkt, alweer ten koste van de nog steeds ondermaatse stiptheid. Het is onbegrijpelijk dat NMBS ons als regio blijkbaar terug de dieperik wil induwen, net nu de stiptheid lichte tekenen van beterschap vertoonde. Ik zal minister Bellot in het parlement hierover dan ook interpelleren, in de hoop dat deze beslissing nog ongedaan kan gemaakt worden.

Voor structurele wijzigingen op de lijnen zelf zal het wachten zijn op de invoer van het nieuwe vervoersplan in december 2020. Hierover werden de Antwerpse parlementsleden in juni al geconsulteerd door de NMBS. Op die vergadering heb ik nogmaals het ongenoegen uit onze regio laten weerklinken en heb ik ook oplossingen geëist, een eis die door parlementsleden van andere partijen werd gevolgd.”

Turnhout-Antwerpen, Mol-Antwerpen en Mol-Brussel

Van Turnhout naar Antwerpen was er in de ochtend een stiptheid van 94% en 60 afgeschafte treinen. In de avond ging het hier om een stiptheid van 81% en 41 afgeschafte treinen. Beter dan de lijnen van en naar Brussel, en ongeveer op hetzelfde niveau als de cijfers voor 2018. Van Mol naar Antwerpen was er in de ochtend een stiptheid van 81% en 93 afgeschafte treinen en in de avond een stiptheid van 81% en 98 afgeschafte treinen.

Wat de P-trein tussen Mol en Brussel betreft, die blijft kampen met een bedroevende stiptheid van 64% in de ochtendspits en 36% in de avondspits. Er waren 22 afschaffingen. Voor de eerste 6 maanden van 2019 gaat het om 537 (deels) afgeschafte treinen op alle lijnen tussen de Kempen en Antwerpen en Brussel.