Broeikas geeft jongeren alle kansen als ondernemer en als mens

Jeugdhuismedewerker Niele Jossa: ‘Broeikas helpt jongeren groeien als ondernemer en als mens’

foto: Jeugdhuismedewerker Niele Jossa: ‘Sommige jongeren krijgen geen kans om te ondernemen. Daar wil ik verandering in brengen.’ © Matthias Van Uytsel

‘Als coördinator van Broeikas vind ik het knap om te zien hoe de deelnemende jongeren groeien als ondernemer en als mens. Dat geeft mij veel voldoening’, vertelt jeugdhuismedewerker Niele Jossa van jeugdhuis De Vonk. Broeikas is een organisatie die klaarstaat voor jongeren met ondernemingszin. Wie tussen 16 en 30 jaar oud is, kan met zijn ideeën terecht in de Broeikas.

Het project maakt deel uit van Startup 2440. Dat is een samenwerking tussen stad Geel, Thomas More Kempen, KU Leuven en jeugdhuis De Vonk in Geel. Jeugdhuis De Vonk biedt jongeren de kans om hun ondernemingsdroom waar te maken. Niele helpt jongeren te stimuleren om hun idee uit te proberen en te proeven van ondernemerschap. ‘Broeikas is niet zomaar een fabriekje waar ondernemingen worden geproduceerd’, vertelt Niele. ‘Het gaat om het proces, het uitproberen en het proeven van ondernemen. Ik moedig jong talent aan om uit hun comfortzone te kruipen. Vanaf het moment dat ik een idee met veel potentieel zie, daag ik de persoon in kwestie uit om met dat idee aan de slag te gaan. Zo gaat de bal aan het rollen.’

Haven
Broeikas is een speelplaats voor jonge ondernemers. De ideeën van mensen zijn heel uiteenlopend. Niele: ‘Dat kan gaan van het oprichten van een eigen kledinglijn tot het organiseren van evenementen in leegstaande gebouwen.’ Stap voor stap stippelt Niele met elke ondernemer in spe een eigen traject uit. ‘Ik geef iedereen de kans om ideeën te ontwikkelen en uit te proberen. We bespreken het idee van A tot Z en gieten dit in een toekomstplan. Sommige jongeren krijgen geen kans om te ondernemen. Daar wil ik verandering in brengen. Iemand die goesting heeft om iets op poten te zetten, is altijd welkom in de Broeikas.’
De organisatie Haven werkt nauw samen met Broeikas. ‘Om iemands project tot leven te brengen, verwijs ik de jongeren door naar Haven’, stelt Niele. Haven specialiseert zich in het administratieve en financiële luik van een ondernemingsproject. Het platform laat elke ondernemer toe om te experimenteren met een start-up in de praktijk. Op die manier leren jongeren meer inzicht te krijgen in hun financiën.

Twee jaar lang krijgen jonge ondernemers de tijd om hun producten en diensten te verkopen aan klanten, te groeien in hun competenties en reclame te maken voor hun merk. Ze mogen zelfs gebruik maken van het btw-nummer van Haven. Daarnaast helpt Haven de jongeren administratieve drempels te overwinnen. Na twee jaar is het de bedoeling dat je als jongere kan doorstromen tot zelfstandig ondernemer met een eigen product op de markt.

Verwennerie
Niele: ‘Op dit moment zitten er verschillende projecten in onze Broeikas.’ Verwennerie is er daar eentje van. Elke Verschueren opende bakkerij Verwennerie met behulp van Broeikas. ‘Vanuit mijn interesse in banketbakken, besloot ik om een opleiding banketbakker te volgen in Antwerpen’, vertelt Verschueren. ‘Dankzij Broeikas en Haven kon ik mijn skills in de praktijk omzetten. Zo is bakkerij Verwennerie ontstaan.’
Verschueren maakt taarten en gebak op maat van haar klanten. ‘Ik ben bezig met glutenvrije, lactosevrije en seizoensgebonden voeding. Bovendien vind ik ecologie ook belangrijk. Bij het verpakken van mijn gerechten gebruik ik gerecycleerd materiaal. Niele heeft me gemotiveerd om een eigen zaak uit de grond te stampen. Hij peilde naar mijn klanten, afzetgebied en concept. Dat zorgt ervoor dat ik duidelijke verwachtingen kan scheppen over mijn zaak’, aldus Verschueren.

Wrong Line Studio
Naast Verwennerie draait Wrong Line Studio ook op volle toeren. Dat is het kledinglabel van Alexander Wattecamps (19) en Gilles Verset (20). Maandelijks lanceren de jongens een nieuwe modecollectie. ‘Ik ben supertrots op deze jongens’, vertelt Niele. ‘Hun typische urban street style spreekt veel jongeren aan.’
Verset: ‘Via een vriendin zijn we terecht gekomen bij Broeikas. Niele was meteen enthousiast over onze kledinglijn. Hij is ons klankbord en stuurde onze actieplannen tijdig bij. Nadat ons idee in een concreet plan werd gebracht, verwees Niele ons door naar Haven. Daar volgden we verschillende workshops over prijszetting en concurrentie. We leerden een financieel plan en een jaarkalender op te stellen. Door een paar honderden euro’s te investeren, zijn we erin geslaagd om Wrong Line Studio op de modekaart te zetten. Ondertussen is onze kledingzaak een groot succes in Mol en omstreken.’

tekstbijdrage: Soma Neuts