Yoleen Van Camp eist stiptere treinen

Slechte stiptheidscijfers vanuit Brussel houden ook in 2018 aan.

Vooral vertraging in avondspits, met stiptheid van 67% en in totaal 218 afgeschafte treinen.

Uit cijfers die federaal parlementslid Yoleen Van Camp (N-VA) uit Herentals ontvangen heeft van minister Bellot, blijkt dat de stiptheid van de treinverbindingen van en naar Brussel in 2018 (tot en met juli) verder bergaf is gegaan. “De NMBS heeft op ons aandringen een alternatief voor de lijn Turnhout-Binche beloofd bij de volgende herziening van het vervoersplan. Dat is pas over 2 jaar. Ik vraag nu tussentijdse oplossingen”, aldus Van Camp.

Turnhout-Brussel-Binche

’s Ochtends haalt de lijn Turnhout-Brussel voor de eerste 7 maanden van 2018 een stiptheid van 88% maar ook 111 afgeschafte treinen. De grote problemen blijven zich situeren in de avondspits, als de trein vanuit Binche over Brussel naar Turnhout moet. We spreken dan over een stiptheid van 67% en 107 afgeschafte treinen. Het dieptepunt was juni met een stiptheid van 57%. In totaal waren er dus 218 treinen afgeschaft tussen Turnhout en Binche in de eerste 7 maanden van 2018. Veel minder afgeschafte P-treinen van en naar de hoofdstad (19), maar de stiptheid van deze lijn blijft ondermaats: 70% ’s ochtends, wat terugvalt tot 42% ’s avonds. Absoluut dieptepunt is een stiptheid van 0% in februari in de avondspits.

Yoleen Van Camp: “We bekwamen al betere en moderne treinen en extra verbindingen. Voor de stiptheid zijn structurele oplossingen nodig. Ofwel moet de lijn van Turnhout-Brussel-Binche doorgeknipt worden ofwel aangesloten worden op een stiptere lijn over de taalgrens, zoals naar Halle of Charlerloi bijvoorbeeld. De NMBS voorziet dit op onze vraag in het vervoersplan van 2020 maar ik ga aandringen op tussenoplossingen. Ook de ontdubbeling van het spoor tussen Turnhout en Tielen dringt zich op.” Samen met de toekomstige coalitiepartner zal er vanuit het Herentalse stadhuis én in Brussel ook fors aangedrongen worden op een ondertunneling van de spooroverwegen in Herentals (de studies hieromtrent zijn een half jaar geleden opgestart).

Turnhout-Antwerpen en Mol-Antwerpen

De lijnen naar en van Antwerpen staan er beter voor. Van Turnhout naar Antwerpen was er in de ochtend een stiptheid van 87,6% en 42 afgeschafte treinen. In de avond ging het hier om een stiptheid van 84,7% en 59 afgeschafte treinen. Een pak beter dan de lijnen van en naar Brussel, maar toch een opmerkelijke (voorlopige?) achteruitgang in vergelijking met de cijfers van 2017. Van Mol naar Antwerpen was er in de ochtend een stiptheid van 83,3% en 61 afgeschafte treinen en in de avond een stiptheid van 81,1% en 67 afgeschafte treinen.

Voor de eerste 7 maanden van 2018 gaat het om 466 (deels) afgeschafte treinen op de lijnen van de Kempen naar Antwerpen en Brussel.